فروشگاه
عضویت در آکادمی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بهداشت فردی در جوجیتسو

بهداشت فردی در ورزش رزمی

شاید بعضی از ورزشکاران آنقدر ذهنشان درگیر مسائل تکنیکی و آمادگی جسمانی باشد که کمتر به مسئله بهداشت فکر کنند و تصور کنند که بهداشت تاثیر زیادی بر عملکرد ورزشی آنها ندارد.

اما کاملا در اشتباه هستند! مریضی های پوستی یکی از مهترین عوامل جلوگیری کننده در بهره برداری حداکثری عملکرد ورزشکاران است. بیماری های پوستی بدلیل قابل سرایت بودن و همین طور گستردگی ارگان پوست معمولا سریع خوب نمیشوند و نیاز به زمان زیادی برای بهبودی دارند. و درصورت ابتلای ورزشکار به آنها، نه تنها بر تمرکز بلکه بر اعتماد بنفس او تاثیر بسیار زیادی میگذارند.

از لباس شروع میکنیم.گی یا نو گی فرقی ندارد. در جوجیتسوی برزیلی درگیری و تماس بین دو ورزشکار تقریبا از هر ورزش دیگری بیشتر است و این به معنای انتقال میکروب ها و ویروس های بدن ورزشکاران به یکدیگر است. 

اگر لباس های ورزشی بعد از هر جلسه شسته نشوند و خشک نگردند احتمال باقی ماندن این موجودات ریز موزی بر بافت لباس ها بسیار زیاد است و منجر به مریضی های پوستی پر دردسری در بین ورزشکاران میشود. قارچ های پوستی نه تنها به بافت پوست ضرر میرسانند بلکه در موارد پیشرفته نیاز به جراحی و یا حتی منجر به بیماری­های صعب العلاج نیز میشوند.

 

 

شستن دست ها و پاها قبل از رول خوردن!

همه ما در دوران کرونا بارها به شستن و ضدعفونی کردن دست ها توصیه شده ایم. اما این موضوع به کلی در هنگام ورزش از یادمان میرود. ورزشکار از بیرون محل تمرین به باشگاه میآید. 

سوار بر تاکسی، اتوبوس، مترو و یا وسایل حمل و نقل شخصی. مهم اینست که بعد از تعویض لباس قرار هست تا با حریف خود تمرین کند و دست های یکدیگر را به سر و صورت هم بزنند. بنابراین بهتر است قبل از وارد شدن بر روی تاتامی و یا تشک دست و پاهای خود را بشورند.

 شاید با بخود بگویید شستن دست منطقی بنظر میرسد اما پاها چرا؟ بدلیل اینکه پاها منبع اصلی رشد قارچ های پوستی هستند و تمیز کردن آنها قبل از درگیری بر روی تشک کم اهمیت تر از دست های مشکوک به داشتن کرونا و دیگر ویروس ها و باکتری ها نیست.

محمد مهدی ملک محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *