فروشگاه
عضویت در آکادمی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بهترین مکمل های ورزشی رشته جوجیتسو

بهترین مکمل های ورزشی رشته جوجیتسو

بعد از مطالعه بسیاری از مقالات و همچنین با بهره گیری از تجربیات بسیاری از قهرمانان این رشته به موارد ذیل جهت ارائه به شما دست یافتیم . ما بر این باور هستیم که میتوان با تغذیه صحیح و بهره گیری از مواد خوراکی طبیعی و سالم به سطح مناسب بدنی دست پیدا کنیم.

همانگونه که مستحضرید به طور میانگین 470 تا 670 کالری در یک ساعت تمرین جوجیتسو  می سوزانیم . پس این امکان وجود دارد تامین کالری مورد نیاز توسط تغذیه طبیعی به دلیل زمان بردن برای ورزشکارانی که در  طول روز چند نوبت تمرین دارند امکان پذیر نباشد پس در حالی که تغذیه می تواند بسیار مهم باشد مکمل نیز تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد و تاخیر در خستگی دارد چون نهایتا یک ورزشکار نباید بر اثر عدم استقامت ، شکست خورده یا تسلیم شود . پس تغذیه خود را جدی بگیرید ، تمرینات یک جوجیتسو کار بدون تغذیه مناسب همانند GI بدون کمربند  است . تغذیه خوب ، خواب و تمرین مناسب تاثیر مثبت در روند پیشرفت شما در این رشته دارد .

کراتین ، امگا ، منیزیم ، ویتامین D3 ، ویتامین B ، امینو اسید BCAA، پروتئین WHEY ، گلوتامین ، الکترولیت ها

کراتین :

کراتین منشاء عمده تولید انرژی در ماهیچه است. روزانه تقریباً ۲ درصد کراتین بدن به کراتینین تبدیل می‌شود. کراتینین محصول کاتابولیک کراتین است که در سفت شدن ماهیچه اسکلتی مصرف می‌شود و سپس با جریان خون به کلیه‌ها می‌رود. بدن انسان ، روزانه حدود ۱ گرم کراتین میسازد.

کراتین مونوهیدرات باعث افزایش سنتز پروتئین و افزایش احتباس آب و املاح و افزایش جذب آمینو اسیدها در عضلات اسکلتی شده که این اتفاق باعث افزایش قوای جسمانی بدنساز می‌شود. در ضمن این مکمل به انجام تمرینات سخت کمک کرده و باعث افزایش حجم و توده ماهیچه می‌شود.

کراتین به طور طبیعی در بدن ساخته می شود و در گوشت و ماهی وجود دارد. ادعا می شود که باعث افزایش توده بدن می شود. تولید انرژی را افزایش می دهد، در ورزش های با شدت زیاد و مدت کم کارایی ورزشی را بهبود می بخشد. خستگی را در مسابقات به تاخیر می اندازد. باعث بهبود ریکاوری بعد از ورزش می شود. خطر سنگ کلیه افزایش می دهد. باعث افزایش وزن بدن، ناراحتی گوارشی، اسهال و تهوع، کرامپ و گرفتگی عضلات، دهیدراسیون و صدمه به کلیه می شود.  

امگا 3:

اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل حضور در غشای سلولی در فعالیت‌های فیزیولوژیک بدن نقش حیاتی دارند.

این اسیدهای چرب برای حفظ سلامت بدن انسان ضروری هستند ولی در داخل بدن انسان نمی‌توانند ساخته شوند، لذا انسان مجبور است که آن‌ها را از طریق خوردن غذا به دست آورد. بهترین منبع برای تأمین امگا ۳ ماهی است که در انواع چرب آن بیشتر است.

منابع معمولی امگا ۳ عبارت‌اند از: روغن‌های ماهی‌ها، روغن تخم مرغ، روغن ماهی مرکب، روغن کریل، دانه خولان دریا، روغن‌های تخم ماهی، روغن دانه کلری، روغن جلبک، روغن بذرکتان، روغن دانه‌های چیا،  روغن گیاه شاهدانه.

هم امگا ۳ و هم امگا ۶ هر دو ضروری هستند ولی دارای دو نقش جداگانه در بدن هستند. یعنی انسان‌ها باید هر دو را در رژیم غذایی مصرف کنند. هر دوی آن‌ها برای آنزیم‌ها و سوخت و ساز یکسان رقابت می‌کنند. 

منیزیم :

منیزیم در بدن انسان نقش سودمندی را در حفظ ساختار استخوان، انقباض عضلانی، انتقال عصبی و … بازی میکند. دست یابی و حفظ تعادل منیزیم جهت سلامت کلی یک ورزشکار حیاتی است.

این ماده معدنی در ورزشکاران مهمترین الکترولیتی است که در طی تمرینات طولانی مدت (بعد از پتاسیم) از طریق تعریق دفع میشود، بنابراین استفاده از منابع غذایی آن برای حفاظت در برابر ضعف و گرفتگی عضلانی با اهمیت است. کمبود منیزیم هم باعث ناآرامی، خستگی وتشنج عضلات می شود.

 مواد غذایی حاوی منیزیم عبارتند از :

موز، ماهی و میگو، تخم کدو، آجیل، غلات سبوس دار، حبوبات و سبزیجات برگ پهن تیره

میزان مصرف روزانه توصیه شده برای مردان بزرگسال ۴۰۰-۴۲۰ میلی گرم و برای زنان بزرگسال ۳۱۰-۳۲۰ میلی گرم میباشد. درحالیکه ورزشکاران جهت تامین نیازهای متابولیکی افزایش یافته تمرین و برطرف کردن میزان از دست رفته آن از راه تعریق به میزان بالاتری از مقادیر توصیه شده (۸۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم) نیاز دارند.

فواید مصرف منیزیم در ورزشکاران :

  • افزایش کارایی سوخت و ساز بدن در طول تمرین
  • کمک به بهبود عملکرد قدرتی، توانی و استقامتی
  • همچنین مصرف منیزیم برای سلامت استخوان ورزشکاران جوان در حال رشد و ورزشکاران درگیر در فعالیت های کم فشار همانند دوچرخه سواری و شنا کاربرد مهمی دارد.

چه افرادی در معرض کمبود هستند:

مصرف بیش از حد پروتئین در رژیم غذایی

استفاده از مواد غذایی فرآوری شده و نوشابه های گازدار

انجام فعالیت ورزشی طولانی مدت و تعریق شدید

ویتامین D3:

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که به­‌طور طبیعی در تعداد محدودی از غذاها وجود دارد و به­‌عنوان مکمل غذایی قابل دسترس است. همچنین زمانی­‌که اشعه‌­ی ماورای بنفش خورشید به پوست می­‌تابد و سنتز ویتامین دی رخ می­‌دهد، در درون بدن تولید می­‌شود. ویتامین دی حاصل از نور خورشید، غذا و مکمل ازنظر زیستی بی­‌جان است و برای فعال­ شدن به دو واکنش شیمیایی نیاز دارد. اگر ویتامین دی کافی در بدن دریافت نشود، استخوان­‌ها لاغر، شکننده و بدشکل می­‌شود ویتامین دی وظایف دیگری نیز در بدن ایفا می‌کند که از جمله می­‌توان به تنظیم رشد سلول­‌ها، سیستم عصبی_عضلانی و ایمنی و کاهش التهاب اشاره کرد.

ویتامین B:

ویتامین‌های گروه ب به‌طور کلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش دارند لذا موجب افزایش متابولیسم بدن شده و رشد و تقسیم سلول‌ها را افزایش می‌دهند. این ویتامین‌ها در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند؛ و برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها ضروری هستند.

ویتامین‌های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، و سلامتی پوست و اعصاب می‌گردند. همچنین در تحقیقی نشان داده شده‌است که افرادی که ویتامین ب زیادی در خون خود دارند حتی اگر سیگاری باشند با خطر کمتری در ابتلاء به سرطان ریه مواجه هستند

ویتامین B۱ یا «تیامین» برای آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها مورد نیاز است. این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول‌های خونی و عضلات انجام می‌دهد

نقش ویتامین B1

برای افراد عصبی، نگران و مضطرب بسیار مفید است.

  • توانایی مغز را زیاد می‌کند.
  • به رفع سو هاضمه کمک می‌کند.
  • برای عملکرد صحیح قلب بسیار مفید است.
  • متابولیسم انرژی، انتقال عصبی، سنتز کلاژن و سایر پروتوئین ها.

اگر کمبود ادامه داشته باشد گرفتگی ماهیچه ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی‌حس شدن انگشتان دست و پا احساس می‌شود.

ویتامین B۲، برای عملکرد صحیح غده تیروئید و سوخت و ساز بدن دارای اهمیت فوق‌العاده زیادی می‌باشد.

ویتامین B۳ نیز همانند ویتامین B۲، برای تولید هورمون تیروئید لازم می‌باشد. این ویتامین همچنین قسمتی از فاکتور تحمل گلوکز می‌باشد و هرگاه که قند خون بالا رود، آزاد می‌شود

ویتامین B۵ انرژی بدن را زیاد می‌کند، توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ذخیره شده افزایش می‌دهد و تحمل رژیم لاغری را برای شما قابل قبول تر می‌کند.

هر گونه کمبود این ویتامین به مقدار چربی مصرف شده بستگی دارد. این ویتامین، در تولید انرژی و عملکرد صحیح غده فوق کلیه (آدرنال) نقش دارد. 

ویتامین B۶، به کمک عنصر معدنی روی، بر روی هضم مواد غذایی اثر می‌گذارد. همچنین در ساخت هورمون‌های تیروئیدی و سوخت و ساز بدن نقش دارد.

ویتامین B۱۲، از اعصاب و سلول‌های خونی محافظت می‌کند. اگر سن شما بالای ۵۰ سال است، بدنتان به مقدار بیشتری از این ویتامین احتیاج دارد. کمبود این ویتامین موجب کم خونی، تخریب اعصاب و کمبود حافظه می‌گردد.


کولین
 (Choline) جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد و یک ویتامین واقعی نیست (Vitamin B4). کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی مفید است. کولین را برای سوزاندن چربی در بدن مصرف کنید. این ماده بسیار مهم می‌باشد. اگر مقدار کولین در بدن شما خیلی کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می‌شود.

اینوزیتول، نیز مانند کولین جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد و با کولین به متابولیسم چربی‌ها کمک می‌کنند.

امینو اسید ها :

بیست نوع اسید آمینه در تشکیل پروتئین‌ها شرکت دارند. به آن دسته از اسیدهای آمینه گفته می‌شود که از اسیدهای آمینه یا مواد دیگر در بدن ساخته نمی‌شوند و/یا به مقدار کافی برای رفع نیازهای بدن ساخته نمی‌شوند. لذا باید این اسیدها از طریق جیره غذایی روزانه به بدن برسند در غیر این‌صورت عوارض کمبود آنها ظاهر می‌شود از نظر بیولوژیک، اسیدهای آمینه به دو گروه اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند. اسیدهای آمینه ضروری اسیدهایی هستند که برخلاف گروه دیگر در بدن حیوانات از واسطه های متابولیک تولید نمی‌شوند و باید از خارج و از طریق غذا به بدن وارد گردند.

اسیدهای آمینه به میزان 3 تا 10 گرم در روز مصرف شوند و شامل موارد زیر هستند: 

 اسیدهای آمینه شاخه دار که بعد از صدمه عضلانی، در دوره های بدنسازی و آمادگی جسمانی، ریکاوری بعد از مسابقه و کوهنوردی استفاده می شوند.  

  •  آرژنین مسئول فعال کردن سنتز پروتئین ها، تسریع ساخته شدن اوره و کمک به دفع ترکیبات خستگی آور، ساخت کراتین در بدن میی شود.  
  •  اسید آسپارتیک برای جلوگیری از تجمع اسید لاکتیک و پیشگیری از خستگی استفاده می شود.  
  •  تریپتوفان باعث ایجاد آرامش و بهبود خواب می شود.  
  •  اسید گلوتامیک به حذف آمونیوم کمک می کند.

 

گلوتامین :

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه موجود در بدن انسان است. گلوتامین جزو اسیدهای آمینه ضروری نیست با این حال در برخی موارد به مانند بعضی از بیماری‌های گوارشی یا برای ورزشکاران می‌تواند ضروری باشد.این ماده در خون انسان، یکی از فراوان‌ترین اسید آمینه آزاد است. گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه آزادی است که در ماهیچه‌های بدن یافت می‌شود. چون این اسید آمینه به راحتی از سد مغزی- خونی عبور کند، به همین دلیل به سوخت مغز معروف شده‌است. گلوتامین، در مغز به اسید گلوتامیک- که برای فعالیت مغز ضروری است- تبدیل می‌شود، و بر عکس.  همچنین این امینو اسید سبب ساخت پروتیین و تنظیم تعادل اسید و باز در کلیه به وسیله ساخت آمونیوم شده منبع انرژی برای یاخته‌ها می باشد در چرخه کربس به عنوان دهنده کربن بوده و منتقل‌کننده غیرسمی آمونیاک در گردش خون است .

الکترولیت ها :

املاح و الکترولیت ها شامل سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن هستند. الکترولیت ها باعث حفظ و تنظیم فشار اسمزی و تعادل اسید و باز بدن می شوند. کلسیم و منیزیم در تنظیم اعمال سلولی مخصوصا تحریک پذیری قلب و سیستم عضلانی نقش دارند. به هم خوردن تعادل کلسیم و منیزیم باعث گرفتگی عضلات و یا تشنج می شود. همچنین دریافت ناکافی کلسیم باعث تشنج می شود. پتاسیم به افزایش قند خون و کاهش خستگی کمک می کند. کمبود سدیم باعث گرفتگی عضلات، ناآرامی، ضعف، بی خوابی و تب می شود. کمبود آهن باعث کم خونی، کاهش تمرکز و کارایی ورزشی می شود. 

پروتئین :

در بدن انسان، پروتئین ها بخشی از هر سلول و بافت، از جمله بافت عضلانی هستند. بدن ما به طور روزانه و مداوم پروتئین های بدن را بازیافت می کند. پروتئینی که ما در رژیم غذایی می خوریم، به منظور حفظ تعادل، به جای پروتئین شکسته شده عضلات، استفاده می شود.پروتئین ها شامل آمینو اسیدهای ضروری و غیر ضروری هستند. اسیدهای آمینه های ضروری، اسیدهای آمینه ای هستند که که بدن ما نمی تواند آن ها را بسازد. در نتیجه، این اسیدهای آمینه باید از غذاهایی که می خوریم تامین شود.

پروتئین های کامل، شامل تمام اسید آمینه های ضروری می باشند. این پروتئین ها در منابع حیوانی شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و پنیر قرار دارند. مواد غذایی مانند برنج و لوبیای خشک نیز حاوی پروتئین هستند، اما ممکن است که تمام اسیدهای آمینه ضروری را نداشته باشند. با این حال، هنگامی که در ترکیب با یکدیگر مصرف شوند، همه اسیدهای آمینه ضروری را تامین می کنند.

توده عضلانی هنگامی ساخته می شود که تعادل مثبت پروتئین ایجاد شود یعنی سنتز پروتئین ماهیچه به اندازه تجزیه پروتئین باشد.  تحقیقات نشان می دهد بازگردش پروتئین ماهیچه پس از ورزش کردن، افزایش می یابد. علاوه بر این، نشان داده شده که توده عضلانی در طول زمان با تمرینات مقاومتی (مانند وزنه برداری) و مصرف مواد مغذی افزایش می یابد.

در ورزش های استقامتی، نیاز به پروتئین شامل پروتئین مورد نیاز برای نگهداری پروتئین های بدن و پروتئین مورد نیاز برای افزایش توده بدن چربی می باشد. در بدنسازان و افرادعلاقه مند به افزایش توده بدنی، باور غلطی وجود دارد که خوردن پروتئین بیشتر باعث افزایش بیشتر توده عضلانی می شود، اگرچه عوامل مختلفی در هیپرتروفی عضله نقش دارند اما نوع، مقدار و زمان بندی وعده ها برای افزایش سنتز پروتئین باید مورد توجه قرار بگیرد. مطالعات بسیاری از تاثیر مکمل یاری اسیدهای آمینه آزاد و همچنین مخلوط کربوهیدرات و آب پنیر whey، حمایت کرده اند.

چه زمانی باید پروتئین مصرف کرد؟

بازگردش پروتئین با تمرینات مقاومتی افزایش می یابد و تا 48 ساعت بعد در افرادی که تازه یک ورزش مقاومتی را شروع کرده اند، بالا می ماند. بنابراین مهم است که انرژی و پروتئین کافی برای مخزن اسیدآمینه تامین شود. البته ورزش با معده خالی خوب نیست و گرسنگی باعث از دست دادن زیاد ماهیچه ها می شود نوع و مقدار پروتئین، برای حفظ و ساخت عضله، به یک اندازه مهم است.

تحقیقات نشان می دهد استفاده از پروتئین قبل از ورزش، مزایای متعددی دارد. مکمل پروتئین قبل از ورزش با افزایش انرژی مصرفی استراحت بعد از تا 48 ساعت به بهبود ترکیب بدن، کمک می کند. مصرف پروتئین، قبل از تمرین نه تنها به افزایش توده عضلانی بدون چربی کمک می کند، بلکه به طور همزمان توده چربی را کاهش خواهد داد. همچنین باعث بهبود بازیابی و هیپرتروفی (افزایش حجم عضلات) می شود.

مکمل های پروتئینی

مکمل یاری با پروتئین یا اسید آمینه  به شکل قرص یا پودر ضروری نیست. دریافت مقادیر زاید پروتئین باعث کم آبی، افزایش دفع کلسیم ادراری، افزایش وزن و فشار بر کلیه و کبد می شود. از طرفی دریافت زیاد یک اسید آمینه مانند لیزین یا آرژنین می تواند باعث اختلال در جذب سایر اسیدهای آمینه شود. درصورتی که مکمل ها جایگزین غذا شوند، ممکن است کمبود سایر مواد مغذی از جمله آهن، روی، تیامین و نیاسین پیش آید.

 بسیاری از مکمل های کربوهیدراتی همراه با پروتئین می باشند. مکمل های مخلوط باعث بازسازی بیشتر و سریع تر ساخت گلیکوژن بعد از فعالیت ورزشی می شوند.  پروتئین ها در مکمل ها معمولا از لبنیات، سویا و تخم مرغ هستند. افرادی که نارسایی کبدی یا کلیوی داشته باشند نباید مکمل های پروتئینی را مصرف کنند. به علت اینکه دفع پروتئین ها از طریق کلیه می باشد، مقادیر زیاد پروتئین باعث آسیب به کلیه می شود. اگر پروتئین بیشتر از حد نیاز دریافت شود در بدن به چربی و گلوکز تبدیل می شود.

منابع:Bjj world,Brother hood,Bjj passion

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *